Inspirerande möte med Gustav Fridolin

By John Karlsson

Vid lunchtid på tisdagen så lockade Gustav Fridolin en stor skara människor till ett seminarium om hållbarhet och framtidstro. Det blev ett samtal utifrån hans senaste bok Maskiner och Människor som han skrivit tillsammans med Ulf Bodach Söderström.

Gustav Fridolin talade om att reglerna för vårt moderna samhälle förändras. Vi måste ställa om vårt samhälle för att kunna möta de utmaningar som vi människor själva skapat. Det handlar om konsumtionen och vår livsstil. Sverige måste försöka ställa om till ett samhälle som är resurssnålt, klimatvänligt och socialt inkluderande. Och det måste göras nu, menar Gustav Fridolin.

Det var en inspirerande timme där Fridolin tog avstamp i ångmaskinens uppkomst och industrialiseringen, för att sedan tala om de utmaningar vi står inför idag.

Stockholm Earth Week fick en frågestund med Miljöpartiets språkrör.

Varför är du här idag på Stockholm Earth Week?

Därför att det är studenter som gör skillnad: idag genom att formulera framtidens tankar och imorgon genom de jobb och utmaningar man tar sig an då. Jag är imponerad av miljögruppens arbete på SU och har ju själv studerat vid SU, så det är kul att vara tillbaka.

Detta är fjärde året som detta event arrangeras. Hur nådde Stockholm Earth Week på SU, dina öron?

Har hört från kompisar som fortfarande är kvar, eller ibland tillbaka, i studiesvängen att det var på gång och när jag fick inbjudan var det naturligt att tacka ja.

Vad är dina förväntningar på eventet och vad hoppas du att du kan bidra med?

Att få dela med mig av mina ganska handfasta idéer om hur vi bygger om samhället, utifrån den skrift om industripolitik och arbete jag skrivit med Ulf Bodach Söderström: Maskiner och Människor. Och få med mig kloka synpunkter, frågor, tankar och synvändor.

Du har ju sedan 90-talet varit engagerad i Miljöpartiet. Vad fick dig att brinna extra mycket för miljöfrågor?

Insikten om att det är detta, just detta, hur vi möter klimat- och resursutmaningarna som våra barn kommer använda som måttstock för att mäta om vi gjorde vad vi kunde för dem och för deras trygghet och frihet, eller om vi lät bli.

Vad är den största utmaningen, ur miljösynpunkt, för oss i Sverige?

Att vi inte kan tro att vi löser problemen genom att exportera utsläpp utomlands, genom produktion i andra länder – utan att vi måste ställa om här hemma och visa resten av världen att det är möjligt att leva ett gott liv inom de ramar nya förutsättningar sätter för oss som mänsklighet.

Lever du själv ekologiskt, hållbart och miljövänligt?

Jag gör mitt bästa såklart, det tror jag att alla gör. Jag tror inte det är bra att miljöfrågorna blir en privat ångest. Att man lägger det bara på sina egna axlar. I grunden måste det handla om hur vi ändrar politiken och hur systemen förändras, och det kan vi göra tillsammans.

Om vi skulle få se en grön regering i framtiden, med en miljöpartist som statsminister, kan du se dig som det?

Det har redan hänt i Baden-Württemberg i Tyskland, där de har en grönröd regering, där de gröna är något större. I Sverige när vi får chansen att utse statsminister så börjar det bli tid att vi får en kvinna. Jag skulle gärna rösta fram Åsa Romson.

Får vi se dig här för nästa års Stockholm Earth Week?

Jag kommer gärna tillbaks.

IMG_3654
Leave a Reply

